تبلیغات
سکان - همه چیز درباره مهندسی مکانیک


درباره وبلاگ:


آرشیو:


طبقه بندی:


آخرین پستها :


پیوندهای روزانه:


صفحات جانبی:


نویسندگان:


ابر برچسبها:


آمار وبلاگ:



Admin Logo

آنچه که درباره رشته مهندسی مکانیک نیاز است بدانید را از زبان سرمهندس سخت کوش موسسه آموزشی کشتیرانی بشنوید:

فرهاد تشکری هستم . متولد سال 1344 شهرستان آبادان . در سال 1362 بعد از اخذ دیپلم در رشته مهندسی مکانیک کشتی جهت بورس به کشور پاکستان پذیرفته شدم و در دانشکده دریایی پاکستان واقع در شهر کراچی تحصیلات آکادمیک را گذراندم . قبل از انتخاب این رشته آشنایی کمی توسط دوستان و آشنایان با این رشته داشتم و علاقه خاصی نیز به این رشته پیدا کرده بودم .

مدت چهار سال در کشور پاکستان بودم و در سال 1366 از دانشکده فارغ التحصیل شدم . سپس برای گذراندن دوره کارورزی در اردیبهشت 1367 به کشتی ایران نواب همراه با هم دوره ای هایم ملحق شدیم.

در اواخر سال 1367 دوره مهندسی دومی را در ایران در دانشکده پلی تکنیک بندرعباس گذراندم و بعد از موفقیت در آزمون سازمان بنادر و کشتیرانی به مدت سه ماه در پادگان دریایی سیرجان دوره آموزشی سربازی را گذراندم و بالاخره در بهمن ماه سال 1368 به عنوان مهندس چهارم بر روی کشتی ایران – قیامت خدمت کردم . پس از گذراندن دوره مهندس دومی و سر مهندسی  و به دست آوردن Seatime  لازم در سال 1378 موفق به اخذ مدرک سرمهندسی شدم و بعد از آن به عنوان سر مهندس بر روی کشتی خدمت کردم .

از تیر 1384 بعد از 15 سال خدمت در دریا به موسسه آموزشی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران مرکز بوشهر انتقال یافتم تا بتوانم تجربیات و آموخته هایم را به دانشجویان جدید انتقال دهم .

در مدت زمانی که در دریا خدمت می کردم با علاقه به کارهای کشتی می پرداختم . و در سمتهای مهندس چهارمی و سومی و دومی و سرمهندس و همچنین مدتی هم به عنوان افسر آموزشی مشغول بودم .. به نظر من اولین سفر دریایی بهترین و پرخاطره ترین سفر است . وقتی برای اولین بار به کشتی ملحق می شوید . انتظار حرکت کشتی و با کشتی در وسط دریا و اقیانوس بودن بسیار لذت بخش است . در اولین سفر چون با دوستان همراه بودیم . دوران خوبی را گذراندیم و سفرمان به کشور استرالیا و گذر از خط استوا خاطره ای زیبا و به یاد ماندنی بود .

بدترین خاطره من هم مربوط به کشتی ایران برهان بود که در آن زمان مهندس سوم بودم و در بندر بمبئی یکی از ژنراتور های کشتی آتش گرفت که برای مهارآتش از سیستم ثابت اطفاء حریق استفاده کردیم. از بین رفتن یک ژنراتور و خسارت به دستگاه های دیگر خیلی آزار دهنده بود و پس از شش ماه کار و تلاش، کشتی به حالت اولیه خود باز گشت.
 

در رابطه با سفر کردن باید بگویم از دوران نوجوانی علاقه شدیدی به مسافرت کردن داشتم بطوریکه در خانه می گفتند شغلی نصیبت می شود که همیشه در سفر هستی و همینگونه هم شد. سفر کردن یعنی آشنا شدن با فرهنگ ها و آداب و رسوم مختلف، بالا رفتن روحیه و روحیه فردی، دیدن زیبایی های خلقت در نقاط مختلف، پیدا کردن دوستهای جدید و ...

هنگامی که در کنار ساحل به دریا نظر می کنیم عظمت و شکوه دریا را به خوبی احساس نمی کنید . اما در وسط دریا و اقیانوس به قدرت و عظمتی پی می برید که خلقت این عظمت فقط توسط پروردگار ممکن است .

بزرگترین درسی که در دریا آموختم صبر و حوصله . استقامت و امید به دیدار است .

یکی از مسئولیت های مهم بر روی کشتی به عهده مهندسین مکانیک کشتی می باشد که وظیفه راه اندازی . نگهداری و تعمیرات ماشین آلات بر دوش آنهاست . در قسمت موتور خانه 5 مهندس مکانیک با رده های سر مهندس . مهندس دوم . مهندس سوم . مهندس چهارم و مهندس پنجم همراه با یک مهندس برق و سه ملوان خدمت می کنند .

وظایف مهندسین مکانیک :

سر مهندس : مسئولیت تمام ماشین آلات کشتی . مسئول مستفبم دستگاههای برودتی . مسئول مستقیم سوختگیری و مشاور فنی کشتی

مهندس دوم : مسئولیت تمامی ماشین آلات موتور خانه

مهندس سوم : مسئول موتور اصلی . کمپرسور های هوا و دیگ بخار

مهندس چهارم : مسئول ژنراتور ها . دستگاه تصفیه سوخت و سوخت گیری

مهندس پنجم : چک کردن و تنظیم کردن کلیه ماشین آلات موتور خانه

دانشجویان این رشته پس از گذراندن دوره های آموزشی در موسسه آموزشی کشتیرانی ج . ا . ا به مدت سه سال و نیم تا چهار سال به سازمان بنادر و کشتیزانی معرفی میشوند تا در آزمون شایستگی مهندس سومی شرکت کنند . پس از موفقیت در آزمون به عنوان مهندس پنجم به شناور های کشتیرانی ملحق میشوند .

جهت ارتقاء به رده مهندس چهارم نیاز به 9 ماه Seatime می باشد و پس از مصاحبه شفاهی در قسمت فنی کشتیرانی به عنوان مهندس چهارمی دست می یابند.

از مهندس چهارمی به رده مهندس سومی نیاز به 18 ماه Seatime و قبولی در مصاحبه فنی می باشد . برای ارتقاء به مهندس دومی نیاز به گذران دوره های کوتاه مدت در موسسه آموزشی کشتیرانی و معرفی به سازمان بنادر و قبول در امتحان شایستگی می باشد .

همچنین باید 24 ماه Seatime به عنوان مهندس سوم داشته باشید.

برای رسیدن به رتبه سر مهندسی باید به مدت 22.5 ماه به عنوان مهندس دوم بر روی کشتی خدمت کرده باشید و همچنین در امتحانات شایستگی سازمان بنادر و مصاحبه فنی به موفقیت دست یابند . مدت زمان Seatime  ممکن است تغییراتی داشته باشد.

 

سرمهندسی (KW>۳۰۰۰)
این دوره طبق مفاد مقرره
۲/۳ كنوانسیون بین المللی STCW اجرا می گردد و مورد تائید سازمان بنادر و كشتیرانی می‌باشد.
هدف آموزشی دوره:
كسب توانمندی لازم جهت انجام وظایف و مسئولیتهای سرمهندس بر روی كشتیهای تجاری در سفرهای نامحدود.
شرایط ورود به دوره:
۱-
دارای گواهینامه شایستگی دریانوردی معتبر مهندس دوم (KW>۳۰۰۰).
۲-
انجام حداقل ۴۲ ماه خدمات دریائی بعنوان مهندس مسئول نگهبانی (KW>۳۰۰۰).
مواد آموزشی دوره:
۱-
مقررات دریانوردی.
۲-
بیمه های دریائی.
۳-
مدیریت منابع انسانی.
۴-
روشهای اضطراری.
۵-
تركیب حفظ نگهبانی در موتورخانه.
مدت دوره:
۶۰
ساعت

مهندس دومی (KW>۳۰۰۰)
این دوره طبق مفاد مقرره
۲/۳ كنوانسیون بین المللی STCW اجرا می گردد و مورد تائید سازمان بنادر و كشتیرانی می‌باشد.
هدف آموزشی دوره:
كسب توانمندی لازم جهت انجام وظایف و مسئولیتهای مهندس دوم بر روی كشتیهای تجاری در سفرهای نامحدود.
شرایط ورود به دوره:
۱-
دارای گواهینامه شایستگی دریانوردی معتبر مهندس سوم (KW>۷۵۰).
۲-
انجام حداقل ۱۸ ماه خدمات دریائی در سمت مهندس مسئول نگهبانی (KW>۷۵۰).
مواد آموزشی دوره:
۱-
الكتروتكنولوژی.
۲-
ترمودینامیك و انتقال حرارت.
۳-
مكانیك كاربردی.
۴-
دانش مهندسی عمومی.
۵-
دانش مهندسی موتور.
۶-
ساختمان كشتی.
۷-
آرشیتكت دریائی.
۸-
آزمایشگاه (عمومی، برق، كنترل، سوخت).
۹-
كارگاه عمومی.
۱۰-
وظایف و مسئولیتهای نگهبانی.
۱۱-
روشهای ایمن انجام كار.
مدت دوره:
۱۰۰۰
ساعت

مهندس سومی (KW>۷۵۰)
این دوره طبق مفاد مقرره
۱/۳ كنوانسیون بین المللی STCW اجرا می گردد و مورد تائید سازمان بنادر و كشتیرانی می‌باشد.
هدف آموزشی دوره:
كسب توانمندی لازم جهت انجام وظایف و مسئولیتهای مهندس مسئول نگهبانی موتورخانه بر روی كشتیهای تجاری در سفرهای نامحدود.
شرایط ورود به دوره:
۱-
دارای مدرك دیپلم ریاضی و فیزیك.
۲-
حداقل ۱۸ سال سن.
مواد آموزشی دوره:
۱-
الكتروتكنولوژی و الكترونیك دریائی.
۲-
رسم مهندسی.
۳-
استاتیك، دینامیك و مقاومت مصالح.
۴-
ترمودینامیك و انتقال حرارت.
۵-
مكانیك سیالات و هیدرولیك.
۶-
دانش مهندسی عمومی.
۷-
دانش مهندسی موتور.
۸-
آرشیتكت دریائی و ساختمان كشتی.
۹-
كارگاه و آزمایشگاه.
۱۰-
وظایف و مسئولیتهای نگهبانی.
۱۱-
زبان انگلیسی دریانوردی و روشهای ایمن انجام كار.
مدت دوره:
۴
سال (۸ ترم تحصیلی)

ملوانی موتورخانه (KW>۷۵۰)

این دوره طبق مفاد مقرره ۴/۳ كنوانسیون بین المللی STCW اجرا می گردد و مورد تائید سازمان بنادر و كشتیرانی می باشد.
هدف آموزشی دوره:
كسب توانمندی لازم جهت انجام وظایف ملوان عضو تیم نگهبانی موتورخانه
شرایط ورود به دوره:
۱-
دارای مدرك حداقل دیپلم.
۲-
انجام حداقل ۱۲ ماه خدمات دریائی در موتورخانه كشتی‌های تجاری (KW>۷۵۰)
مواد آموزشی دوره:
۱-
روشهای انجام نگهبانی در موتورخانه.
۲-
روشهای انجام ایمن كار.
۳-
روشهای حفاظت از محیط زیست.
۴-
ارتباطات داخلی.
۵-
كاركرد ایمن دیگهای بخار.
۶-
زبان انگلیسی تخصصی.
مدت دوره:
۱۲۰
ساعت